Szeretsz ingyen dolgozni?

Szerinted menőnek számít az, hogy a munkaszerződésedben foglalt munkaidőn felüli órákat nem számolja el a neked munkáltatód? Tisztában vagy vele, hogy ingyen dolgozol neki?

Alapvető tévhit, hogy a fuvarozási ágazatban dolgozó sofőröknek az AETR mit enged és mit szabályoz vezetési idő és egyéb munkaidő, vagy műszakhossz fogalma alatt. Ha Magyarországon bejegyzett vállalkozásnál dolgozol akkor a Munka Törvénykönyve az irányadó.

Miért is fontos ez? Leginkább azért mert a munkaszerződések többsége úgy születik, hogy az abban foglalt napi 8, heti 40 és havi 160 órát tartalmazza eltérő, jobban mondva cége válogatja milyen bejelentett bruttó bér mellett. A bruttó bérből számolt nettó fizetés, amit kézhez kap a sofőr vagy épp utalva érkezik, eltérő lehet a személyes preferenciák és adószabályok miatt.

215732741_ios.jpg

Ezért a könnyebb megérthetőség miatt számoljunk az alábbi képlettel nettó 160.000 Ft figyelembe vételével:

  • Napi 8 óra munka: 8.000 Ft
  • Heti 40 óra munka: 40.000 Ft
  • Havi 160 óra munka: 160.000 Ft

Azonban, ha csak abból indulunk ki, hogy az AETR biztosít számunkra alapesetben (!) 9 óra vezetést, és most semmi 10 óra vezetést nem veszünk figyelembe akkor a hetek lebontása és a vezetési idő mellé átlagban napi 2 óra egyéb unkát számolva mely legyen (rakodás, ügyintézés, lefejtés, takarítás, bármi egyéb, ami kalapács lehet):

  • 1. hét:
    • Vezetési idő 5 napra: 45 óra
    • Egyéb munka: 4 óra
    • Összes munkaidő: 49 óra
  • 2. hét:
    • Vezetési idő 5 napra: 45 óra
    • Egyéb munka: 5 óra
    • Összes munkaidő: 50 óra
  • Összesen tehát a 2 egymást követő hét vezetési ideje és egyéb munkaideje: 99 óra

Vagyis? A munkaszerződésünk alapján mi a két hét alatt alapesetben 80 órát dolgozhattunk volna. Ezt így már csúnyán átléptük 19 órával. Folytassuk…

  • 3. hét:
    • Vezetési idő 5 napra: 45 óra
    • Egyéb munka: 4 óra
    • Összes munkaidő: 49 óra
  • 4. hét:
    • Vezetési idő 5 napra: 45 óra
    • Egyéb munka: 5 óra
    • Összes munkaidő: 50 óra

Változatlan munkabeosztás szerint tehát a 3. illetve a 4. héten további 19 órával gyarapítottuk a szerződésben foglalt 80 órán felüli túlóráink számát. Így hó végére a fenti példából adódóan: 38 óra plusz munkában vagyunk.

38 ÓRA TÚLÓRA? Mi ezzel a baj? Kérdezik sokan most… Semmi mindenhol lehet túlóra ezzel semmi baj nincs, hisz erre találták ki a munkaidőkeretet és számos egyéb szabadságkiadási opciót. A gond ott kezdődik amikor egy vállalkozás nem veszi figyelembe a túlórák számát és nem számolja el a sofőrnek. Tehát:

38 óra túlóra havonta a fenti képletből kiszámolva (ha egy óra nettó bére: 1.000 Ft akkor) havi 38.000 Ft-ot, éves szinten pedig: 38.000 Ft * 12 hónappal: 456.000 Ft-ot nem fizet ki a munkáltató!

Soknak vagy kevésnek tűnik ez a pénz? Mindenki döntse el maga, egy azonban biztos! A fenti képlet egy hosszabb távon dolgozó napi-kétnapi rakodással dolgozó sofőr valós munkaórái alapján került kiszámolásra. Ha komplikáltabb feladatokról beszélünk az óraszámok csak nőhetnek. Olyan munkakörökben, ahol gépkezelést is igényel a munka, legyen ez egyszerű csapok kezelése, mosások, targonca és egyéb, az ezzel töltött idő jócskán növelheti a munkaórák számát.

Sajnos azonban nagyon sok sofőr ott rontja el a dolgot, hogy a Tachográf készüléken nem állítja át kalapácsra azaz egyéb munkára a készüléket és így a legtöbb esetben a be és kirakodások, egyéb feladatok ellátása pihenőidőben történik és nem munkaidőben. Erről azonban később egy másik bejegyzésben társalgunk részletesebben…

FONTOS! megjegyezni, hogy a legtöbb sofőr fejébe a munkáltató úgy próbálja tudatosítani az AETR által engedett munkaórákat legalizálni, hogy azt a napidíjnak tekinteti a sofőrrel. A legegyszerűbb példa, ami a fejeben él a havi kereset kiszámolására: Nettó 100, plusz kinn voltam 28 napot vagyis 28*45€=1.260€ * 300 Ft = 378.000 Ft azaz: nettó 100 + 378 = 478 e Ft a múlthó… Akinek ez megfelel az legyen boldog, aki úgy érzi valami gond van a lecsóban az dobja hozzá a túlórákat is és máris rájön, hogy ajjaj, ennek többnek kellene lennie. TÖBBNEK BIZONY!

A fentiek alapján a Megyei Munkaügyi Ellenőrzési Osztályoktól kikérjük a hivatalos állásfoglalásukat ezügyben, melyet természetesen publikálunk azonnal amint megérkezik a válasz a hivataltól.